Sökmotoroptimering, förkortat SEO, innebär ett arbete som syftar till att förbättra en hemsidas placering i sökmotorers träfflista, oftast handlar det om Google och den termen vi kommer använda. Sökmotoroptimering är en process som syftar till att stärka hemsidan och varumärket online i googles ögon. Eftersom google är en väldigt stor marknad för att hitta leverantörer så är det även viktigt för företag att synas bra där med hjälp av sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering handlar egentligen om att skapa relevans och förtroende för varumärket hos google.
Steg 1 för att lyckas med din sökmotoroptimering är hemsidan. Hemsidan ska vara relevant och handla om det ni vill synas för. Är ert sökord florist, ja då ska hemsidan handla om blommor och florist. Det bästa sättet att lyckas är att skapa en hemsida som är användarvänlig och informativ i det ni erbjuder. Då kommer sökmotoroptimeringen onsite automatiskt. Det enda vi gör onsite med sökmotoroptimering som inte besökarna ser är taggar, titlar och descriptions. När du söker på google får du upp en rubrik och sammanfattning för varje sökresultat, det är descriptions och rubrik. Taggar lägger vi till för bilder med ord som är relevanta ur ett sökmotoroptimerings perspektiv.
Så då har vi en hemsida som är relevant för ordet florist. Däremot så har inte google förtroende för innehållet. Vi behöver därför bearbeta internet med sökmotoroptimeringen. Google vill se att personer runt om på internet också tycker att hemsidan är relevant för ordet florist. Om någon bloggar om blommor, florist, kanske berättar vilken bra service de fick och länkar till hemsidan. Ja då ökar förtroendet för innehållet hos Google. Med sökmotoroptimering offsite skapar vi både förutsättningar för människor att länka till oss, men vi skapar även ett eget brus på internet me länkar till hemsidan.